Kimchi – Rena rama hälsokosten!

Jag har gjort kimchi. Vietnamesiska syrade grönsaker.

Det tar lite tid innan det är färdigt, och det är en del pyssel med det, men det blir så vansinnigt gott, att det verkligen är värt det jobbet!
Att det dessutom tillför en massa probiotika, som behövs i tarmen, för att vårt immunförsvar ska fungera är ju toppen!

Man kan göra på en massa olika sätt, och använda en mängd olika ingredienser.
Här beskriver jag hur jag gjorde:

Först tar man ett stort huvud kinakål, och skär det i ganska stora bitar.

2013-05-17 19.31.57

Sedan skar jag en bit rättika i strimlor.

2013-05-17 19.39.37

Så blandar man 8 dl vatten och 3 msk salt i en stor skål eller bunke, och lägger ned kål och rättiksstavar.

2013-05-17 19.42.29

Sedan tog jag en skål, som jag ställde ovanpå alltihopa i bunken, och fyllde den med lite vatten, så grönsakerna pressas ned i saltlaken.

2013-05-17 19.52.28

Se till bara att det inte är för tungt, så saltlaken svämmar över sedan, när vätskan går ur grönsakerna! (De krymper ihop rätt rejält, och vätskan ökar mycket i bunken under tiden.)

Nu ska det här stå i kylen över natten, eller minst 6 timmar.

Sedan sköljer man noga av grönsakerna och låter dem rinna av.

Tre vitlöksklyftor hackas fint, och en bit ingefära också. (Hur stor bit beror på hur mycket smak av ingefära man vill ha. – Jag tog mycket, ca 3-4 msk, eftersom jag gillar ingefära väldigt mycket. Annars räcker hälften gott och väl, och man måste inte ha något alls, om man inte tycker om det.)

2013-05-18 10.37.28

Så ska det vara purjolök. Jag använde det mesta, utom lite av det gröna högst upp.

2013-05-18 10.51.45

Lite morötter är också gott att ha i, så jag tog en morot, och skar den i strimlor.

2013-05-18 11.15.25

Ta en stor skål, och blanda ihop 3 msk fisksås, 1 msk socker (gärna farin, eller råsocker), ca 1 msk chiliflakes (Eller finmalen chili om du inte hittar flingorna) och
1 msk paprikapulver. Rör ned den hackade vitlöken och ingefäran.

Vänd sedan ned alla grönsaker och blanda runt ordentligt.

Lägg sedan upp det i burkar med tättslutande lock.

2013-05-18 12.55.46

Nu ska det stå och fermentera, och det gör det snabbast, om man låter det stå framme ett dygn, innan man ställer det i kylen, men har man inte så bråttom så ställer man burkarna i kylen, och väntar ett par-tre dagar, så är det klart sedan.
(Men det är gott att äta direkt också, så det finns risk att det tar slut innan det är riktigt färdigt… Skrattar Starkt, men väldigt gott! Och det är säkert ganska nyttigt, även innan det har fermenterat också, även om de goda bakterierna alltså inte kommer förrän det smakar syrligt om det.)

Testa gärna du också!
Det går att variera de olika ingredienserna, och man kan öka eller minska mängden kryddor, om man tycker att man vill ha mer eller mindre smak.
Det ska vara starkt, men det betyder ju inte att man måste göra kimchin så som de äter den i Vietnam. Man gör lite som man vill. Ler

Syrade grönsaker har lång hållbarhetstid, särskilt om man förvarar dem kallt, men kimchin smakar bäst om man äter upp den inom 8-10 dagar.

This entry was posted in Recept. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kimchi – Rena rama hälsokosten!

  1. Daniel says:

    mmm, kimchi är så gott. Har aldrig testat att göra själv då jag har flera koreanska butiker i området där jag jobbar så det brukar bli färdigköpt.
    Daniel´s last [type] ..Äntligen Måndag

    [Reply]

  2. Kjersti says:

    Härligt recept och väldigt tydlig och bra beskrivning. Ska definitivt testa att göra själv, det har jag faktiskt aldrig gjort tidigare. Har bara syrat kål, och det är ju också gott. ha det bra!

    [Reply]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge