Vill inte ha gratisreklam

Louis Vuitton måste vara det mest korkade företaget i världen…..

En konststudent gjorde en T-shirt, som säljs för att samla in pengar till de fattiga i Darfur.
Det skulle hon inte ha gjort.

Motivet på tröjan är ett fattigt svart barn med en väska på armen och en chihuahua i famnen.

vuitton

Så där får det inte se ut!
Väskan är nämligen misstänkt lik en Louis Vuittonväska, och firman har därför stämt konstnärinnan, och mer eller mindre krigar mot henne.

Om det är för att den hänger på ett fattigt, svart barns arm ska jag låta vara osagt.  – Men de verkar ju inte bry sig ett dugg om de som aldrig kommer att ha råd att köpa deras produkter i alla fall…

Snacka om att sno maten ur mun på folk, eller hur man ska säga… (Intäkterna går till medicinsk utrustning, så det där var ju bara ett talesätt.)

Ni bara MÅSTE läsa artikeln! http://www.dn.se/ekonomi/malade-en-vaska–ska-bota-1820000

Det är så korkat att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Hur företaget egentligen resonerar begriper jag faktiskt inte…?
Nog för att de blir omskrivna nu förstås, och man säger ibland att ALL publicitet är bra publicitet, men… Att framstå som snikna idioter tror jag ändå de kunnat klara sig utan.

JÄVLA DUMT!!!

Konstnärinnan Nadia Plesners egen hemsida hittar du HÄR.

This entry was posted in Blandat pladder. Bookmark the permalink.

20 Responses to Vill inte ha gratisreklam

  1. Finns idioter till allt tyvärr. Sen att jag kan fundera lite över hur hon tänkte när hon ritade den där är en annan femma!

    sv: skall försöka inte storstäda garderober när jag har feber framöver 🙂

    [Reply]

  2. mattsjansson says:

    måste läsa det engång till. skitdumt

    [Reply]

  3. Helt otroligt! Ska man behöva vara elt bakbunden som konstnär bara för att det finns enorma mäktiga företag som kan gå över lik för att bli ännu större och mäktigare? Kanske visar det ännu tydligare på västvärldens sätt att tänka…

    [Reply]

  4. Patrik says:

    Fast det är ju det som är poängen med upphovsrätt, patent, varumärkesskydd och mönsterskydd, att ingen annan ska kunna utnyttja det som man äger rättigheterna till. Nu var hon ju faktiskt lite provocerande och gjorde om samma grej två gånger så då får hon ju skylla sig själv också. De flesta större företag har riktlinjer hur deras varumärke får användas och oftast så ska det godkännas innan man får använda det, om man nu får använda det.

    [Reply]

  5. Dentan says:

    Vi lever på en varumärkes diktatur, om nånting liknar deras skit vara så stämmer dem det verkar som att stora märken lever på att stämma folk.
    Hatar jävla diktatur system som byggs på rika människor vilja och deras äckliga varor som drar in miljarder.

    [Reply]

  6. Ailas says:

    De där stora och tjusiga har alltid rätt! Rätt, rätt, rätt… och de behöver inte bry sig ett dugg om vad lägre stående varelser har för sig, mer än om de kan komma åt dem… Deras egen kundkrets bryr sig inte ett spår, de lever i en egen värld.

    [Reply]

  7. Camilla says:

    Instämmer med Patrik..har själv jobbat med varumärken och är rätt insatt i den biten. Så egentligen har hon ju gjort tokigt, faktiskt. Dock tycker jag att det mäktiga och stora företaget hade kunnat bjussa på den där grejen. Fast går man med på det en gång så kommer det alltid fler som gör liknande saker.. De hade kunnat lägga ett gigantiskt bidrag och hon hade gjort om motivet(väskan) så hade kanske alla varit nöjda? (har inte läst artikeln nu, bara ditt inlägg)

    [Reply]

    Karin - admin Reply:

    Jag förstår att de inte kan släppa hur som helstt på det, men det hrä blev så löjligt att man inte tror det är sant.
    Ditt förslag låter jättebra tycker jag!
    Har varit hos dig, men även fast jag laddat om sidan, så kommer jag inte åt att kommentera…
    Självklart åt jag semla i tisdags i alla fall. – Av egen tillverkning. 🙂

    [Reply]

  8. Pingback: #LVgate, Kate Moss! Kanske dags att ge upp catwalken? | Udda Nyheter med Mickey J Barczyk

  9. junitjej says:

    Jag tycker idén av konstnärinnan var väldigt god, men jag tror Patrik har rätt i sin kommentar.

    [Reply]

  10. Jisses, kan de inte bara tacka för att hon valde just deras väska, kanske kräva att hon sätter dit en liten logga och sen vara glada för reklamen??? Det är ju trots allt för en god sak. Så tycker jag att de kunde lösa det…

    [Reply]

  11. Pingback: Louis Vuitton #fails to support Darfur cause | TrulyTherese

  12. Pingback: Louis Vuitton – symbolen för översitteri « Christian Engström, Pirate MEP

  13. Patrik says:

    Jag lyssnade på reklam på radion idag och kom direkt att tänka på dig 🙂 Det var reklam för Biltemas nya katalog och den avslutades med något i stil med”..men titta, den ligger ju här i brevlådan” Och det har du ju påpekat förut att det är stor skillnad mellan en brevlåda och en postlåda 🙂

    [Reply]

    Karin - admin Reply:

    Hahaha!!!
    Ja, jag håller på att få psykbryt varenda dag… 😀
    Det är ju inte bara Biltema som säger brevlåda i sin reklam heller…

    [Reply]

  14. Pingback: Louis Vuitton – the symbol of corporate bullying « Christian Engström, Pirate MEP

  15. Pingback: Louis Vuitton handbags and corprate bullying! « Sverige är inte världens navel!

  16. Pingback: Of topic-inlägg: Väsktillverkaren Louis Vuitton vill inte att man hjälper svältande barn i Darfur | Kommentarer runt Big Brother

  17. Pingback: Tankestörningar » Blog Archive » Louis Vuitton och det där med goodwill

  18. Pingback: Darfurnica – Idealist Attacked by Fashion Giant | Fredrik Karlström | Code and misc. rantings

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.